Integraatio yhdistää KYC-prosessin päivittäiseen asiakkuudenhallintaan
Netvisor- ja Koho- järjestelmien käyttäjät saavat nyt tiedon liikkumaan silmänräpäyksessä sähköiseen KYC-palveluun ja takaisin, kiitos valmiiden integraatio-ominaisuuksien. Netvisor KYCin rajapinnat tekevät myös muiden integraatioiden rakentamisesta mutkatonta.
Asiakkaan perustietoja ei tarvitse kirjata kahteen kertaan
Helppous on tärkein syy siihen, että halusimme rakentaa valmiit Netvisor– ja Koho-integraatiot ilmoitusvelvollisten yritysten käyttöön.
Ennen järjestelmien käyttäjä joutui syöttämään asiakkaan perustiedot kahteen eri paikkaan: ensin taloushallinto-ohjelmistoon tai toiminnanohjausjärjestelmään, sitten KYC-palveluun. Nyt tuplatyölle voi sanoa hyvästit.
Integraatio tuo työhön tehoa, mutta myös systemaattisuutta. Inhimillisten virheiden ja unohdusten määrä vähenee, kun jokainen uusi asiakas siirtyy kycitettävien listalle automaattisesti.
Sisäinen tiedonkulku paranee: Riskitaso ja KYC-määräpäivät näkyvät pääjärjestelmässä
Rahanpesun ehkäiseminen kuuluu kaikille, mutta Netvisor KYC -palvelu on yrityksessä usein vain muutaman vastuuhenkilön tehokäytössä. Päivittäisen asiakkuudenhallinnan työkalut – ERP, CRM tai taloushallinto-ohjelmisto – löytyvät jo paljon useamman työpöydältä.
Nyt julkaistuissa integraatioissa Netvisor ja Koho toimivat pääjärjestelminä. Ne vievät tietoa alijärjestelmään eli Netvisor KYCiin ja kuljettavat sitä takaisin API-rajapinnan kautta.
Käytännössä hyödynnät integraatiota esimerkiksi:
- Kun otat Netvisor KYC -palvelun ensimmäistä kertaa käyttöön: Siirrä koko asiakastietokantasi tiedot yhdellä kertaa KYC-palveluun ja pääset kycittämään ilman viivytyksiä.
- Aina, kun luot uuden asiakkaan taloushallinto- tai ERP-järjestelmääsi: Samoja tietoja ei tarvitse täyttää enää toista kertaa Netvisor KYCiin, vaan ne siirtyvät sinne itsestään.
- Kun haluat tarkistaa nopeasti, mikä on asiakkaasi riskiluokitus tai tuntemistietojen päivittämisen seuraava määräpäivä: Nämä tiedot liikkuvat automaattisesti Netvisor KYCistä taloushallinto- tai ERP-järjestelmääsi sen jälkeen, kun tuntemistiedot on koottu.
Kahden järjestelmän taktiikka varmistaa tietojen lainmukaisen säilytyksen
Miksi kaikkea dataa ei voisi kerätä vain yhteen järjestelmään? Vastaus löytyy lainsäädännöstä. Rahanpesulaki vaatii säilyttämään varsinaiset tuntemistiedot eli KYC-tiedot erillään muista asiakastiedoista.
Erillisten järjestelmien kanssa säilytät tiedot jämptisti kuten pitää, huomioiden sekä oman toimialasi sääntelyn, rahanpesulain että GDPR-vaatimustenmukaisuuden.
Esimerkki: Tilintarkastuslaki vaatii säilyttämään tietyt toimeksiantoa koskevat asiakirjat vähintään kuusi vuotta. Rahanpesulaki vaatii, että asiakkaan tuntemistiedot on pidettävä tallessa viiden vuoden ajan asiakassuhteen päättymisestä. GDPR puolestaan vaatii, että poistat tiedot heti, kun niiden säilytys ei enää ole välttämätöntä. Erilliset järjestelmät ja automaattiset muistutustoiminnot helpottavat datan hallintaa.
Kahden järjestelmän välinen integraatio tarjoilee sinulle rusinat pullasta. Vältyt tuplatyöltä ja pysyt pääjärjestelmästä käsin kartalla KYC-prosessista, mutta säilytät itse tuntemisdatan jatkossakin turvallisesti omassa paikassaan.
Valmiista rajapinnoista vauhtia omien integraatioiden kehitykseen
Koho- ja Netvisor-järjestelmiin on nyt siis olemassa valmiit integraatioratkaisut, jotka saa käyttöön “napista painamalla” Netvisor KYCin tukitiimin avulla. Tulevaisuudessa vastaavia ratkaisuja tullaan näkemään vielä lisää.
Jos käytössä on jokin muu ERP-, CRM- tai taloushallintojärjestelmä, ja omassa talossa IT-osaamista, yksi vaihtoehto on aina rakentaa räätälöity integraatio järjestelmän ja Netvisor KYCin välille.
Se onnistuu yllättävän suoraviivaisesti, sillä olemme kehittäneet Netvisor KYCin rajapinnat alusta asti mahdollisimman valmiiksi erilaisia integraatioita varten.
Ohjelmistojen välisten integraatioiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Työntekijöille halutaan uusia tehokkaita välineitä, mutta mieluummin vähemmän kuin enemmän eri järjestelmiä. Ja sehän on vaan fiksua.
Kiinnostuitko KYC-integraatioista? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää, miten juuri sinun yrityksesi voisi hoitaa KYC-prosessin mahdollisimman helposti ja tehokkaasti.