Tavoitteena exit ja eläkkeelle? Huolehdi KYC kuntoon

Yrityskaupat ovat merkittäviä virstanpylväitä yrityksen elämässä, ja viime vuosina etenkin tilitoimistoja on myyty paljon osaksi isompia emoyrityksiä. Jos mielessä on yrityskaupat ja stressittömät eläkevuodet, on paras pitää KYC-prosessi huippuvireessä.
Jokaisen rahanpesulain alaisen ilmoitusvelvollisen yrityksen tulee tuntea asiakkaansa. Tiivistetysti tämä tarkoittaa, että yrityksen tulee säännöllisesti ja dokumentoidusti kerätä asiakkaistaan tietoja ja arvioida asiakkaiden liiketoimien riskisyyttä.
Usein motiivi rahanpesulain ja asiakkaan tuntemisen velvoitteiden noudattamiselle on viranomaisten valvonnasta suoriutuminen puhtain paperein, mutta siitä on kuitenkin myös muuta hyötyä.
Vaikka yritykselläsi olisikin menetelmät asiakkaiden tuntemiseksi, yrityskauppoihin tähdätessä kannattaa pohtia, miten tämän prosessin saisi hiottua timanttiseksi. Kyse ei siis ole siitä, josko kycittäisi, vaan siitä, miten kycittää. Jos haluat myydä toiminnan hyvään hintaan, on hyvin järjestetty KYC-prosessi ja oikeaoppinen tietojen dokumentointi suuri myyntivaltti ja joskus jopa kauppojen ehto.
Tässä artikkelissa käsitellään KYC-prosessin kehittämisen merkitystä yrityskauppojen osalta. Perustietoa KYC-prosessista ja rahanpesulaista löydät koottuna tietopankkistamme.
Ethän tarjoa sikaa säkissä?
Jos KYCissä on säröjä, kaupan syntyminen voi jäädä aivan alkutekijöihin. Vaikka toiminta menisikin kaupaksi, yrityksen ostanut osapuoli tuskin hyppii riemusta, jos myyntiä seuraava valvovan viranomaisen tarkastus menee metsään.
Epäkunnossa oleva KYC-prosessi voi johtaa seuraamusmaksuihin. Rahallisten sanktioiden lisäksi seuraava mainehaitta voi nostaa todellisen taloudellisen menetyksen huomattavasti sakkoja korkeammaksi.
Hyvin hoidettu KYC viestii myös vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydestä. Se on merkki siitä, että yritys ei tue rahanpesua tai terrorismin rahoitusta – jälleen erittäin hyvä myyntivaltti!
Yrityskauppaa valmisteltaessa on suuri etu sekä myyjälle että ostajalle, että rahanpesulain noudattaminen on hoidettu huolellisesti. Vielä vahvempi myyntivaltti syntyy siitä, että tästä on konkreettiset ja helposti saatavilla olevat todisteet.
Yrityskauppa siirtää KYC-vastuun ostajalle
Yrityskaupoissa ostava osapuoli saa kontolleen paljon muutakin kuin henkilöstön, asiakkuudet ja liiketoiminnan. Hänelle kuuluu myös vastuu siitä, että ostetun yrityksen asiakkaan tuntemiseen liittyvät velvoitteet on hoidettu asianmukaisesti.
Haastattelemamme Aluehallintoviraston edustaja kiteyttää:
Yrityskauppojen myötä siirtyneiden asiakkaiden osalta täytyy muistaa, että asiakkaan tuntemista koskevat velvoitteet ovat siirtyneet ostaneen yrityksen vastuulle.
Toisin sanoen: jos myytävän yrityksen puolella KYC-velvollisuuksia on niin sanotusti painettu villaisella, vastuu mahdollisista sanktioista ja mainehaitoista sysäytyy ostajalle kauppojen yhteydessä. AVI:n vuonna 2024 tekemistä ilmoitusvelvollisten tarkastuksista selvisi, että asiakkaan tuntemista koskevia puutteita havaittiin erityisesti silloin, kun asiakkaat olivat siirtyneet ilmoitusvelvolliselle yrityskaupan yhteydessä tai muun välikäden kautta.
Netvisor KYCissä asiakkaan tunteminen hoituu helposti ja nopeasti automaatioiden avulla, ja niin sinä kuin yritystäsi ostava osapuoli saatte olla varmoja, että asiakasyritysten KYC-tiedot ovat rahanpesulain vaatimusten mukaisia. Lisäksi ohjelmisto arvioi automaattisesti asiakasyrityksen riskisyyden perustuen rekisterihakuihin, yrityksen antamiin tietoihin sekä automaattisiin ja säännöllisiin pakotelistatarkistuksiin.
Tiedot tallessa – turvallisesti, helposti ja lainmukaisesti
Rahanpesulain mukaan yrityksen täytyy säilyttää tiedot asiakkuuksista vielä viisi vuotta asiakassuhteen päättymisen jälkeenkin. Lisäksi EU:n tietosuoja-asetus GDPR määrittelee, mitä tietoja on tarpeellista kerätä. Netvisor KYCissä tiedot säilyvät turvallisesti yhdessä paikassa, helposti saatavilla. Yrityskaupan yhteydessä sinun ei siis tarvitse nolostellen ojentaa uudelle omistajalle kasaa kansioita ja salasanoja useisiin järjestelmiin.
Asiakkaamme, Laskukauppa.comin, toimitusjohtaja Mika Hanni tiivistää Netvisor KYCin hyödyt tietojen säilytyksessä:
“Oloni on turvallinen, kun tiedän että asiakkaan tunteminen on meillä hyvin hoidossa. Data on tallessa yhdessä paikassa, sitä käsitellään oikein ja kaikki on dokumentoitu kuten pitää. Sellaiset liiketoimintaamme uhkaavat riskit, jotka kytkeytyvät KYCiin, ovat hallinnassa.”
Lue lisää, miten Laskukauppa.com hoitaa asiakkaantuntemistietojen säilytyksen Netvisor KYCillä
Selkeällä oman toiminnan riskiarviolla todistat luotettavuutesi kauppoja hieroessa
Rahanpesulaki velvoittaa ilmoitusvelvolliset yritykset laatimaan ja dokumentoimaan riskiarvion omasta liiketoiminnastaan. Vaikka tarkkoja muotovaatimuksia ei ole, riskiarvion tulee osoittaa, että yrityksellä on riittävät toimintaperiaatteet, menettelytavat ja valvontamekanismit rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien vähentämiseksi ja hallitsemiseksi.
Asiakastietojen ja oman toiminnan riskiarvioiden säilyminen yhdessä paikassa on yrityskauppojen kannalta ehdoton kilpailuetu: potentiaalisille ostajille on mahdollista helposti vakuuttaa yrityksen luotettavuudesta osoittamalla, miten KYC-velvoitteet on tähän asti hoidettu.
Netvisor KYCissä oman liiketoiminnan riskiarvion laatiminen on vaivatonta, ja järjestelmä ohjaa prosessin alusta loppuun. Nämä riskiarviot säilyvät järjestelmässä dokumentoituna, mikä mahdollistaa pitkän aikavälin seurannan.
Kokeile alta itse, miten tämä toimii käytännössä!
⚡️ Interaktiivinen demo toimii parhaiten tietokoneen selaimessa.
KYC-prosessi säihkyvän puhtaaksi Netvisor KYCillä
Asiakkaan tunteminen on ilmoitusvelvollisille toimijoille lakisääteistä, kycitätpä sitten käsin tai sähköisesti. Sähköinen KYC-työkalu tuo kuitenkin mukanaan monia hyötyjä, joiden avulla asiakkaan tuntemisen prosessit on mahdollista kehittää kilpailueduksi.
Käytännössä KYC-prosessin hiominen huippuunsa ei ole monimutkaista, kun käytössä on oikea työkalu. Netvisor KYC tarjoaa markkinoiden kattavimmat automaatio-ominaisuudet ja helppokäyttöisen ohjelmiston. Näiden avulla säästät aikaa ja varmistat, että KYC-prosessi pysyy priimakunnossa. Dokumentit, asiakastiedot ja riskiarviot säilyvät vaatimusten mukaisena, yhdessä paikassa ja helposti löydettävissä. Kun sinulla on varmuus yrityksesi vaatimustenmukaisuudesta, myös potentiaalisten ostajien vakuuttaminen on helppoa.